Go Kenza!

Detta läste jag precis på kenzas blogg! Jag tycker hon är en sjukt bra förebild och jag hoppas att det
var ok att man kopiera detta även om hon aldrig ser att man gjort det men iallafall källan är
kenzas.se

"Många av er frågar vad mitt mål är med den här träningen. ”Du som är så smal, varför ska du träna? Varför ska du ha en PT?” Sådär kan man ju inte säga! Bara för att man är smal betyder det inte att kroppen mår bra. Sedan jag slutade på cheer för 5 år sedan så började jag aldrig riktigt träna igen på riktigt. Försökte ibland med gymkort men det rann ut i sanden. MINST en gång om dagen åt jag onyttig mat som pizza, mc donalds eller annan skräpmat eller färdigmat. Och såklart coca cola varenda jävla dag. Och godis. Och chips. Varje dag. Det + ingen motion resulterade i att jag fick ont i magen, speciellt på morgnarna hade jag så ont i organen eller vad tusan det kan ha varit. Kroppen var snygg på utsidan och såg väl likadan ut som nu men på insidan mådde den riktigt dåligt.

Sedan, för två år sedan, träffade jag min pojkvän Aleks som är svensk mästare i karate och väldigt hälsosam av sig. När jag flyttade hemifrån förra vintern började vi laga mat ihop och han introducerade mig bland annat för något som kallas….GRÖNSAKER. Jag skojar inte, jag HATADE grönsaker! Han slängde ut Karins lasagne, Billy-pizzor och annat skit (sånt som finns i frysen när man flyttat hemifrån och inte orkar laga mat till sig själv) och lärde mig äta riktig mat. Sånt som jag alltid åt hemma när mamma lagade mat (pasta, kyckling, fisk, kött, ris), plus grönsaker och annat nyttigt. Nu slarvar jag aldrig med maten! Jag mår toppen nu!

Självklart unnar jag mig en pizza när jag känner för det, och har jag varit ute en kväll blir det gärna mc donalds. Men jag är duktig med maten nu, äter stora portioner med riktig mat och jag mår bra. Jag är en godisgris så det blir något gott om dagen också, det kan jag inte lägga av med. Jag ser ingen poäng i att hindra mig själv från att äta vad jag vill, varför ska jag bråka med mig själv? Skillnaden nu är bara att jag inte vill ha det där varje dag. Jag tycker nu att en portion med pasta och lax är minst lika gott (om inte godare) som en big mac.

Justja, det var ju träningen jag skulle prata om… Haha, men det hör ju ihop! Det handlar om att jag vill vara hälsosam. Jag vill ha en stark kropp och jag vill må bra. Det är DET jag strävar efter! Vikten skiter jag fullständigt i, jag vill väl varken gå upp eller ner men jag äger ingen våg och vet inte ens vad jag väger nu. Siffrorna spelar ingen roll, det handlar om att trivas med sin kropp. Kroppen ska bära dig genom hela ditt liv, glöm inte det så ta hand om den!! Det finns så många människor som inte har en fullt fungerande kropp. Människor som sitter i rullstol, människor som saknar ben eller armar.. Människor som skulle göra vad som helst för en kropp som fungerar, en kropp som många bokstavligt talat MISSHANDLAR med skitmat eller ohälsosamma bantningsdieter. Ät mycket mat, riktig & bra mat (tänk inte sallad, utan tänk varierade maträtter som består av kolhydrater, protein och nyttiga fetter). Mat är ju bland det bästa som finns! Ät inte bara ett salladsblad och en tomat, ingen mår bra av det. Ut och rör på dig i härliga friska naturen för det gör dig pigg och glad, och hitta en träningsform som du tycker är kul! Fan är ni med mig nu eller har jag skrivit det här långa inlägget i onödan?

Glöm inte att en snygg kropp är en kropp som mår bra! Smal som kurvig, lång som kort."



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0