skönhetsideal

Det här med idealet egentligen.
Varför ska man vara smal för att vara snygg? Vad bygger det liksom på?
Att man klarar sig på lite mat, bara lever på kaffe och cigg eller att man kommit ur en hungersnöd?
Att man inte äter chips och choklad?
Alla vill vi vara smala och snygga på ett eller annat vis. Likaså jag.
Förut hade jag inget problem med hur jag såg ut men det har börjat komma med åren.

Alla modeller är trådsmala och allt ser så snyggt ut på dem.
Men man ska komma ihåg att
1. bilderna är oftast redigerade.
2. de har både personliga tränare och dietister vilket ju inte en vanlig medelfamilj precis har råd med.
3. de har kämpat väldigt mycket.
4. det är bara en själv som ser än som fet, som kollar på sin mage, och ser de "enorma" fettvalkarna.

Men idealet har ju verkligen ändrats om man kollar förr i tiden var man ju assnygg om man var tjock för då visade det att man hade mat hemma.
Det skulle ju fan vara bättre nu! Än att folk bantar ihjäl sig!
Människan borde igentligen aldrig ha behövt sluta jaga. Man borde ha måstat kämpa för sin mat och inte bara kunnat gå till McDonalds för att köpa sin middag. Det här med att bara kunna köpa sin mat sådär har verkligen gett dåliga konsekvenser.

Men jag läste här om dagen på Laila Bagges blogg där hon skrev något i stil med " Varför kan inte idealet vara att man ser frisk och sund ut?" och jag håller verkligen med! det är ju det som borde vara "snyggast"

Men idealet ändrar sig hela tiden och för våra nästa generationers skulle så önskar jag att det blir så.

Man blir instängd i träning och ångest.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0